2024 m. Formulės-1 sezonas: formatas, tvarkaraštis, taškai, komandos ir pilotai

Lewisas Hamiltonas palieka „Mercedes”, „Haas” palieka Guentheris Steineris, o „Formulė-1” atsisako Michaelio Andretti. Tai buvo didžiausios staigmenos net neprasidėjus 2024 metų Formulės-1 sezonui. Tačiau kas dar nutiks per ateinančius 10 mėnesių?

Formulės-1 kvalifikacijos formatas

Standartinis Formulės 1 Didžiojo prizo (“Grand Prix”) savaitgalis trunka 3 dienas – paprastai nuo penktadienio iki sekmadienio. Penktadienį vyksta dvi po 1 valandos trukmės treniruotės – 1 laisvoji treniruotė (FP1) ir 2 laisvoji treniruotė (FP2).

Šeštadienį prasideda 3 laisvoji treniruotė (FP3). Ši paskutinė 1 valandos trukmės treniruotė suteikia komandoms daugiau laiko sureguliuoti savo bolidų nustatymus prieš prasidedant parc ferme sąlygoms ir uždraudžiant didžiąją dalį darbų su formule.

Šeštadienio popietę vyksta kvalifikacija, kuri suskirstyta į tris etapus: Q1, Q2 ir Q3, trunkančias atitinkamai 18, 15 ir 12 minučių. Penki lėčiausi lenktynininkai iškrenta po Q1, o dar penki po Q2 – taip nustatomos starto pozicijos nuo 20 iki 11 vietos. Dešimt likusių pilotų išvažiuoja į Q3 etapą, kuriame nustatomos 10 pirmųjų starto vietų, o greičiausias pilotas užima „pole” – pirmąją poziciją sekmadienio lenktynėse.

Formulės-1 lenktynių formatas

Formulės-1 lenktynės vyksta mažiausiai 305 kilometrų distancijoje, todėl kiekvienų varžybų ratų skaičius bus toks, kiek mažiausiai ratų reikia nuvažiuoti, kad būtų įveikta ši distancija.

Nepriklausomai nuo to, ar lenktynių savaitgalis vyksta pagal standartinį, ar „F1 Sprint” formatą, sekmadienį vykstantis „Grand Prix” yra pagrindinis renginys ir paprastai trunka iki dviejų valandų.

Važiuodami į starto vietą pilotai gali važiuoti „žvalgomuosius ratus”, kad įvertintų trasos sąlygas ir atliktų paskutinius patikrinimus, prieš sustabdydami savo bolidus prie starto linijos. Važiuojant paruošiamąjį ratą lenktyninkai įkaitina padangas, o po to užima starto pozicijas ir pasiruošia startui.

Formulės-1 etapų tvarkaraštis

DataGP etapasVietaNugalėtojas
2024-03-02BahreinasSakhirasMax Verstappen (Red Bull)
2024-03-09Saudo ArabijaDžedaMax Verstappen (Red Bull)
2024-03-24AustralijaMelburnasCarlos Sainz (Ferrari)
2024-04-07JaponijaSuzuka
2024-04-21KinijaŠanchajus
2024-05-05JAVMajamis
2024-05-19Emilija-RomanijaImola
2024-05-26Monakas Monakas
2024-06-09Kanada  Monrealis
2024-06-23Ispanija Barselona
2024-06-30Austrija Spielbergas
2024-07-07Didžioji BritanijaSilverstounas
2024-07-21VengrijaBudapeštas
2024-07-28BelgijaSpa
2024-08-25NyderlandaiZandvoortas
2024-09-01Italija Monza
2024-09-15AzerbaidžanasBaku
2024-09-22 Singapūras Singapūras
2024-10-20JAVOstinas
2024-10-27MeksikaMeksika
2024-11-03Brazilija San Paulas
2024-11-23JAVLas Vegas
2024-12-01Kataras Losailas
2024-12-08Abu DabisYas Marina

Formulės-1 komandos ir lenktynininkai

Red Bull komanda

Automobilis: RB20 

Variklis: Red Bull 

Vadovas: Christian Horner 

Debiutas: Australija 2005 m. 

GPs: 369 

Titulai:

Praėjusį sezoną: čempionai

Praėjusiais metais visiškai dominavęs “Red Bull” bolidas, regis, pasiteisino. Vienintelis tikslas nuo 2023 m. buvo ištaisyti vienintelį jo trūkumą – lėtus posūkius. Bandymuose atrodė grėsmingai stiprūs ir turi būti laikomi čempionato favoritais. Tačiau prieš sezoną jį aptemdė komandos vadovo Christiano Hornerio tyrimas dėl netinkamo elgesio, kuris vis dar kabo virš komandos ir gali turėti dar didesnės įtakos sezono eigoje.

Vairuotojai

Max Verstappen (Nyderlandai, 26 m.) 

Debiutas: Australija 2015 m. 

Titulai:

Praėjusio sezono rezultatas: čempionas 

Įskaitant 10 pergalių iš eilės seriją praėjusiame sezone, M. Verstappenas yra geriausioje karjeros formoje: greitas, beveik nepriekaištingas ir nuoseklus, o tai puikiai tinka jo vairavimo stiliui. Lenktynininkas iš Nyderalndų nerodo jokių silpnumo požymių, kol jam nedaromas spaudimas.

Sergio Pérez (Meksika, 34 m.) 

Debiutas: Australija 2011 m. 

Praėjusį sezoną: 2 vieta

S. Pérezas, kurio sutartis baigėsi 2025 m., turi įrodyti savo vertę, kad išsaugotų savo vietą komandoje. Praėjusiais metais pavyko užsitikrinti antrąją vietą bendroje įskaitoje, tačiau ją iškovojo automobiliu, kuris buvo visa galva galingesnis už kitus. 

Mercedes komanda

Automobilis: W15 

Variklis: „Mercedes” 

Vadovas: Toto Wolffas 

Debiutas: Prancūzija 1954 m. 

GP: 293 

Titulai: 8 

Praėjusį sezoną: 2

Dvejus metus kovojęs su ydinga dizaino filosofija, 2024 m. iš naujo pasirinko visiškai naują koncepciją. Bandymuose tvirtas bazinis modelis ir geresnis sukibimas posūkiuose paskatino optimizmo pliūpsnį, tačiau komanda taip pat turi prisitaikyti prie to, kad 2025 m. praras Lewisą Hamiltoną, kuris pereis į „Ferrari”, o jį pakeisti bus nemenka užduotis.

Mercedes komandos pilotai

Lewisas Hamiltonas (Didžioji Britanija, 39 m.) 

Debiutas: Australija 2007 m. 

Titulai: 7

Praėjusį sezoną: 3 vieta 

Jis sukrėtė ne tik komandą, bet ir visą “Formulės-1” pasaulį, pranešdamas apie perėjimą į „Ferrari”. Tačiau L. Hamiltonas kaip niekada motyvuotas ir greitas. Britas pareiškė, kad šiemet yra pasiryžęs atiduoti visas jėgas „Mercedes” komandai, tačiau jei automobilis nebus pajėgus bent jau kovoti dėl pergalių (o etapo pergalės neturi jau dvejus metus), jau lauikia savo debiuto „Scuderia” komandoje.

George Russell (Didžioji Britanija, 26 m.) 

Debiutas: Australijoje 2019 m. 

Titulai:

Praėjusį sezoną: 8 vieta

Po įspūdingo debiuto „Mercedes” komandoje 2022 m., praėjusį sezoną patyrė sunkumų. Šiemet tikimasi daugiau, nes jis sustiprės, kai pasitrauks Hamiltonas. Patobulintas automobilis turėtų jam tikti, o pasitikėjimas ir nuoseklumas greičiausiai bus atlyginti už neabejotiną talentą, nes britų lenktynininkas užima komandos lyderio poziciją.

Ferrari komandos pilotai

Automobilis: SF-24 

Variklis: „Ferrari” 

Direktorius: Frédéric Vasseur 

Debiutas: Monakas 1950 m. 

GPs: 1074 

Titulai: 16 

Praėjusį sezoną: 3 vieta 

Naujuoju automobiliu siekta pašalinti praėjusių metų trūkumus, susijusius su lenktynių greičiu, vidutinio greičio posūkių įveikimu ir žiauriu padangų nusidėvėjimu, o bandymuose jis atrodė artimiausias varžovas „Red Bull”. Abu lenktynininkai jau pareiškė, kad bolidas itin patobulintas, o Vasseuras jau sukūrė aplink save komandos struktūrą, o pergalės yra mažiausias jo lūkestis.

Ferrari komandos pilotai

Charles Leclerc (Monakas, 26 m.) 

Debiutas: Australija 2018 m. 

Titulai:

Praėjusį sezoną: 5 vieta 

2023 m. kvalifikacijoje pasirodė puikiai, tačiau nuvylė lenktynių tempas ir kartais per daug stengėsi išgauti daugiau, nei bolidas tam yra pajėgus. Galima tikėtis, kad Leclerc su geresniu važiavimu pasirodys puikiai, o jei „Ferrari” sugebės prilygti „Red Bull”, monakietis nebijos įveikti Verstappeno.

Carlos Sainz Jr (Ispanija, 29 m.) 

Debiutas: Australija 2015 m. 

Titulai:

Praėjusį sezoną: 7 vieta 

Sainzą kitais metais pakeis Hamiltonas, todėl konkurencingoje rinkoje jis daro viską, kad galėtų įsitvirtinti kitoje komandoje. Vienintelis lenktynininkas, kuris 2023 m. neleido “Red Bull” iškovoti pergalės, ispanas nusipelnė būti priimtas, nes praėjusį sezoną pergalėje Singapūre jis pademonstravo tempą ir ramybę, o bręsdamas kaip lenktynininkas gali daugiau.

McLaren komanda

Automobilis: MCL61 

Variklis: „Mercedes” 

Direktorius: Andrea Stella 

Debiutas: Monakas 1966 m. 

GP: 946 

Titulai:

Praėjusį sezoną: 4 vieta 

Vadovaujant Stellai, jie toliau išgyvena tikrą renesansą ir po praėjusio sezono permainų pradeda ne ką mažiau dinamišką sezoną. Dabar veikia naujas aerodinaminis tunelis, be to, pasirašyta keletas įspūdingų techninių sutarčių ir sudaryta įspūdinga pilotų sudėtis. Atrodo, kad dabar jie tikrai eina link seniai užsibrėžto tikslo – vėl patekti į pirmąjį trejetuką.

Mercedes komandos pilotai

Lando Norris (Didžioji Britanija, 24 m.)

Debiutas: Australija 2019 m. 

Praėjusį sezoną: 6 vieta

L. Norris vis dar tobulėja. Paskatintas tikrai konkurencingo komandos draugo, jis užsitikrino keletą podiumų, važiuodamas išskirtiniais važiavimais, ypač tada, kai perėmė lyderio poziciją Silverstone. Debiutinė pergalė jam neabejotinai pasiekiama.

Oscar Piastri (Australija, 22 m.) 

Debiutas: Bahreinas 2023 m. 

Praėjusį sezoną: 9 vieta 

Išskirtinis debiutantų sezonas 2023 m., parodęs puikią brandą elgtis su automobiliu, kai jis buvo prastesnio tempo, ir sugebėjęs jį pagerinti bei išnaudoti, kai buvo atlikti patobulinimai. Po pergalės sprinto lenktynėse ir po sezono, kai australas suprato kaip veikia jo padangos, lenktyninkas tik tobulės ir yra pasiruošęs pasiekti puikių rezultatų.

Aston Martin komanda

Automobilis: AMR24 

Variklis: “Mercedes” 

Direktorius: Mike Krack 

Debiutas: Nyderlandai 1959 m. 

Praėjusį sezoną: 5 vieta 

Bandymuose nepadarė tokio milžiniško šuolio į priekį kaip praėjusiais metais, tačiau turėjo greitą, gerai subalansuotą automobilį, kuris buvo geresnis nei praėjęs. Dar viena komanda, kurios naujoji įranga pradeda veikti, o Krack yra įžvalgus operatorius, kuris tikisi bent jau tinkamai kovoti vidurio lauko kovoje ir siekti podiumų.

Aston Martin komandos pilotai

Fernando Alonso (Ispanija, 42 m.) 

Debiutas: Australija 2001 m. 

Titulai:

Praėjusį sezoną: 4 vieta

Ispanas Įrodė, kad, nepaisant vyresnio amžiaus, vis dar turi greičio ir noro – per penkerias lenktynes praėjusį sezoną iškovojo keturis podiumus. Alonso neprarado nei azarto, nei gudrumo, į jį ir toliau malonu žiūrėti, nes kaip visada yra ambicingas ir jau žvalgosi į galimą perėjimą į „Mercedes”.

Lance Stroll (Kanada, 25 m.) 

Debiutas: Australija 2017 m.

Praėjusį sezoną: 10 vieta 

Kai Alonso pernai spindėjo su pakankamai geru bolidu, jo komandos draugas blaškėsi ir skendo. Atrodė, kad jam trūko motyvacijos ir iš tiesų susidomėjimo. Jis prastai kvalifikavosi ir pasiekė prastų rezultatų, palikdamas komandą bejėgę prieš atsigaunantį „McLaren”. Kanadietis turi pasiekti geresnių rezultatų, kad pateisintų savo vietą, net ir jo tėvui priklausančioje komandoje, kuri negali sau leisti vežtis tik piloto – reikia ir rezultato.

Alpine komanda

Automobilis: A524 

Variklis: „Renault” 

Vadovas: Bruno Faminas 

Debiutas: Bahreinas 2021 m.

Praėjusį sezoną: 6 vieta 

2023 m. komanda išgyveno kankinančius metus užkulisiuose, kai įvyko daugybė vadovybės pokyčių, įskaitant ir komandos vadovo Otmaro Szafnauerio atleidimą. Penkerių metų planas grįžti į pergalių kelią atrodo nepasiekiamas, ypač po nuviliančių bandymų, kai pervargusiam bolidui trūko greičio ir gebėjimo įveikti posūkius. 

Alpine komandos pilotai

Esteban Ocon (Prancūzija, 27 m.) 

Debiutas: Belgija 2016 m. 

Praėjusį sezoną: 12 vieta 

E. Oconas, kuris jau dabar palaiko puikius santykius su savo tėvynainiu iš Prancūzijos ir komandos draugu Pierre’u Gasly, sieks sugrįžti po to, kai komandos draugas praėjusį sezoną jį aplenkė 4 taškais. Praėjusį sezoną Monake užimta puiki trečioji vieta įrodė, kad jis vis dar gali pasiekti gerų rezultatų, ir yra dar vienas pilotas, kuris norėtų užsitikrinti vietą „Mercedes” komandoje.

Pierre Gasly (Prancūzija, 28 m.) 

Debiutas: Malaizija 2017 m. 

Praėjusį sezoną: 11 vieta 

Lygiai taip pat kupinas energijos kovoti su savo komandos draugu, tačiau Gasly akivaizdžiai geriau jaučiasi „Alpine” komandoje, nei dalyvaudamas „Red Bull” programoje. Jis vis dar gali pademonstruoti keletą įspūdingų važiavimų, tačiau teks išbandyti nepasiduodantį automobilį karščiuojančioje atmosferoje. Kibirkštys „Alpine” komandoje gali išsilieti greičiau nei vėliau.

Williams komanda

Automobilis: FW46 

Variklis: “Mercedes” 

Direktorius: James Vowles 

Debiutas: Ispanija 1977 m. 

Praėjusį sezoną: 7 vieta 

2023 m. Vowles pirmuosius savo, kaip komandos vadovo, metus pradėjo daugiau nei garbingai, išvesdamas komandą su ribotais ir kai kuriais atvejais labai pasenusiais ištekliais į priekį. Tikslas išlieka lėtas grįžimas į trasą ir infrastruktūrą, o jų bolidas, panašu, yra pasirengęs tęsti šią tendenciją, turėdamas realią galimybę būti geriausiu antrajame dešimtuke.

Williams komandos pilotai

Alexander Albon (Tailandas-Didžioji Britanija, 27 m.) 

Debiutas: Australija 2019 

Praėjusį sezoną: 13 vieta 

Pernai vienas vadovavo „Williams” kovai ir buvo neįkainojamas komandai. Atrodo, kad neramios jo kančios, patirtos „Red Bull” komandoje, jau seniai pamirštos, o vietoj to savimi pasitikintis, malonus ir įžvalgus lenktynininkas vėl gali daryti įtaką. Požiūris ir talentas puikiai atitinka „Williams” poreikius, tačiau jis taip pat yra potencialus „Mercedes” perversmo taikinys.

Logan Sargeant (JAV, 23 m.) 

Debiutas: Bahreine 2023 m. 

Praėjusį sezoną: 21 vieta

Po bergždžio debiutinio sezono Sargeantui dar reikia nueiti ilgą kelią, kad įrodytų, jog komandai duoda daugiau. Jis atidavė visas jėgas, tačiau pernelyg dažnai jo pastangos baigdavosi sienoje, o tai kainavo daug potencialių taškų ir svarų sterlingų, kurių „Williams” negali sau leisti. Išlaikyti švarą ir nuoseklumą – tai mažiausiai, ko komanda tikisi iš jo antraisiais metais.

Visa Cash App RB komanda

Automobilis: VCARB01 

Variklis: Red Bull 

Vadovas: Laurent Mekies 

Debiutas: Bahreine 2006 m. 

Praėjusį sezoną: 8 vieta 

Komanda, anksčiau žinoma kaip „Toro Rosso” ir „AlphaTauri”, dabar turinti blogiausią pavadinimą F1 istorijoje, kuri nuo šiol bus vadinama RB. Tačiau tai tik pavadinimo pakeitimas, bet jis susijęs su prieštaringai vertinamais glaudesniais ryšiais su vyresniąja „Red Bull” komanda, bandant išvengti vidutiniokų. Bandymai rodo, kad tai pasiteisino, o tikslas – reguliariai rinkti taškus.

RB komandos pilorai

Daniel Ricciardo (Australija, 34 m.) 

Debiutas: Didžioji Britanija 2011 m. 

Atgaivintas, kai 2023 m. sezono viduryje buvo įtrauktas į komandą, australas džiaugėsi galimybe pasižymėti po to, kai jam sunkiai sekėsi „McLaren” komandoje. Dėl lūžusio rankos kaulo jis buvo nušalintas nuo starto, tačiau per tą laiką priminė apie savo talentą ir norės padaryti įspūdį, nes yra akivaizdus kandidatas pakeisti Pérezą, jei jam nepasiseks „Red Bull” komandoje.

Yuki Tsunoda (Japonija, 23 m.) 

Debiutas: Bahreinas 2021 m. 

Praėjusį sezoną: 14 vieta 

2023 m. baigė puikiu važiavimu Abu Dabyje, užimdamas aštuntąją vietą. 2023 m. japonų lenktynininkui naują impulsą suteikė Ricciardo atvykimas. Tikėtina, kad automobilis bus geriausias, kokį jam dar teko gauti F1, ir turi visas galimybes padaryti įspūdį. Kasmet vis gerėjantis jo pasirodymas, aplenkiant Ricciardo, būtų nemenkas pasiekimas ir neįkainojamas komandai, kovojančiai įtemptoje kovoje.

Stake Kick Sauber komanda

Automobilis: C44 

Variklis: „Ferrari” 

Vadovas: Andreas Seidl 

Debiutas: Pietų Afrika 1993 m. 

Praėjusį sezoną: 8 vieta (kaip „Alfa Romeo”). 

Atmetus rėmėjų pavadinimus, tai faktiškai vėl yra „Sauber” komanda, kuri laukia, kol 2026 m. „Audi” ją perims kaip darbinę komandą. Seidlis labai ruošia komandą tam momentui, tačiau neskuba gaišti laiko. Iš „McLaren” į komandą atvyko technikos direktorius Jamesas Key’us, kurio dalyvavimas buvo juntamas, nes po bandymų iš pilotų pasigirdo teigiamų atsiliepimų. Tikimasi konsolidacijos, o ne didelio šuolio į priekį.

Stake Kick Sauber komandos pilotai

Valtteri Bottas (Suomija, 34 m.) 

Debiutas Australija 2013 m. 

Praėjus šlovingoms pergalių dienoms „Mercedes” komandoje, Bottas per pastaruosius dvejus metus turėjo visiškai nelengvą užduotį, bet, atrodo, kad vis dėlto jam tai patiko. Dabar, kai horizonte pasirodė „Audi”, suomis daro viską, kad būtų išsaugotas „Works” komandoje, iš kurios tikimasi didelių dalykų. 

Zhou Guanyu (Kinija, 24 m.) 

Praėjusį sezoną: 18 vieta 

Trečiąjį sezoną Zhou padarė pakankamai, kad pateisintų savo vietą. Kartais gali būti greitas, bet taip pat linkęs į klaidingus vertinimus, kurių jam reikėtų atsisakyti. „Sauber” reikalauja pastovumo ir neklystančio pasirodymo, o Zhou, kaip gana patyręs lenktynininkas, dabar turėtų gebėti tai užtikrinti.

HAAS komanda

Automobilis: VF-24 

Variklis: Ferrari 

Direktorius: Ayao Komatsu 

Debiutas: Australija 2016 m. 

Praėjusį sezoną: 10 vieta

Permainos Haas komandoje, nes Komatsu perima vadovavimą iš Guentherio Steinerio, kuris komandai vadovavo nuo pat jos įkūrimo. Savininkui Gene’ui Haasui esant nepatenkintam dėl nepakankamos pažangos, Komatsu tenka didžiulis darbas. Praėjusių metų automobiliui trukdė padangų nusidėvėjimas, todėl pagrindinis šių metų modelio tikslas – išspręsti šią problemą. Ilgi važiavimai rodo, kad jie eina teisingu keliu, tačiau tikimasi laipsniško, o ne revoliucinio tobulėjimo.

HAAS komandos pilotai

Kevin Magnussen (Danija, 31 m.) 

Debiutas: Australija 2014 m. 

Praėjusį sezoną: 19 vieta 

Magnussenas, kuris buvo nusivylęs ir kovojo su praėjusių metų automobiliui būdingais našumo apribojimais, yra paskutinis lenktyninkas, kuris norėtų tipenti ratu desperatiškai stengdamasis nesugadinti gumos. Šį kartą jis turėtų geriau jaustis, jei automobilis bus patobulintas, o kai gali varžytis, visada yra kovingas.

Nico Hülkenberg (Vokietija 36 m.) 

Debiutas: Bahreine 2010 m. 

Praėjusį sezoną: 16 vieta 

Kartu su Magnussenu į komandą įnešė solidžios patirties ir pasiekė gerų rezultatų. Galėjo geriau susidoroti su automobilio trūkumais ir išnaudoti jo greitį viename rate, ypač kai buvo antras greičiausias kvalifikacijoje Kanadoje.

Formulės-1 taškų sistema

Čempionato taškai komandoms ir pilotams skiriami taip, kaip nurodyta toliau pateiktoje lentelėje, o papildomi taškai skiriami lenktyninkui ir komandai, kurie įveikė greičiausią lenktynių ratą (jei jie finišavo pirmajame dešimtuke).

1 vieta 25 taškai
2 vieta 18 taškų
3 vieta15 taškų
4 vieta12 taškų
5 vieta10 taškų
6 vieta 8 taškai
7 vieta6 taškai
8 vieta4 taškai
9 vieta 2 taškai
10 vieta 1 taškas