2024 m. Dakaro lenktynės: formatas, tvarkaraštis ir lietuvių ekipažai

Dakaro ralis yra didžiausias ir sunkiausias ralio reidas pasaulyje, o navigacija – esminis šių lenktynių elementas. Renginio sumanytojas Thierry Sabine’as sugalvojo surengti tokio tipo lenktynes po to, kai dalyvaudamas dykumų lenktynėse pasiklydo Sacharos dykumoje.

Tai tebėra pagrindinis Dakaro lenktynių iššūkis. Ralio reido dalyviai turi GPS ir gali sekti varžovų ratų pėdsakais bei vadovautis kelio knyga, kurioje nurodytas maršrutas, tarpiniai taškai ir atstumai iki kiekvieno iš jų, taip pat pakeliui esančių kliūtys ir galimi pavojai. 

Klasikinis Dakaro ralio įvaizdis – dalyviai, lenktyniaujantys per aukštas smėlio kopas, tačiau jis vyksta įvairiose vietovėse, todėl tai yra visapusiškas lenktynininkų įgūdžių išbandymas. 

Dakaro lenktynių tvarkaraštis

Sausio 1 d. transporto priemonių paėmimas Yanbu mieste

Sausio 2 ir 3 d. testai

Sausio 3 ir 4 d. administraciniai ir techniniai patikrinimai

Sausio 4 d. Dakaro vadovų instruktažas

Sausio 5 d. Dakaro starto podiumas ir prologas

Sausio 6 d. pirmasis Dakaro etapas

Sausio 11-12 d. – maratono etapas

Sausio 13 d. – laisvadienis

Sausio 14-18 d. – 7-11 etapai

Sausio 19 d. Dakaro finalinis 12-asis etapas ir finišo podiumas

Dakaro formatas

46-asis Dakaro ralis prasidės sausio 5 d., o jo maršrutas drieksis tik Saudo Arabijoje. Tai bus penktasis kartas, kai varžybos vyks šioje arabų šalyje, ir jis bus pats sudėtingiausias iki šiol – iš viso dvylika specialiųjų etapų ir prologas.

Šių metų naujovė – 48 valandų iššūkis 584 km ilgio maratone, kurio metu bus matuojamas laikas. Ypatinga ypatybė yra ta, kad dalyviai startuos ryte, vakare sustos ir lenktynes tęs  kitą dieną.  Šiame etape vairuotojai turės sustoti kitame bivake, į kurį pateks laikrodžiui išmušus 16 val. vietos laiku, o kitą rytą 7 val. ryto išvažiuoti.

Bendra 2024 m. Dakaro distancija – 7,891 kilometras, iš kurių 4,727 kilometrai bus įveikiami spaudžiant chronometrui. Al-Ula vyks prologas (27 km), kuris lems starto tvarką.

Pirmajame iš specialiųjų etapų lenktynininkai važiuos iš miesto, kuriame viskas prasideda, į Al Henakiyah, o po to – į Al Duwadimi. Tačiau lenktynės tęsis atkarpoje, jungiančioje šį miestelį su kitu bivaku Al Salamiya.

Iš ten lenktynininkai vyks į Al-Hofufą, etapą, kuris yra šiek tiek trumpesnis už kitus, bet su daugybe kilometrų jungiamųjų, taip pat į kitą etapą iki Shubaytah. Įveikus šiuos pirmuosius penkis etapus, prasidės 48 valandų iššūkis – maratono etapas.

Rijadas bus ta vieta, kur jie galės atgauti jėgas prieš antrąją savaitę, kuri prasidės ilgu važiavimu į Al Duwadimi, paskui į Ha’il ir atgal į starto vietą Al-Ula. Iš ten vairuotojai turės įveikti dar vieną ratą ir tik tada pasiekti galutinį tikslą – Yanbu. Finišo linija bus kirsta po paskutinio 175 km ilgio etapo, kuris sausio 19 d. apsuks ratą aplink pakrantės miestą.

Iš viso 2024 m. Dakaro lenktynėse dalyvaus 778 dalyviai, įskaitant vairuotojus ir komandas, varžysis 137 motociklais, 153 visų kategorijų automobiliais, 46 sunkvežimiais, 10 keturračių, 80 klasikinių ir 10 „Dakar Future” automobilių.

Dakaras: Lietuvos ekipažai

Vaidotas Žala ir Paulio Fiuzo

V. Žala Dakaro ralyje debiutavo 2016 m. su lietuvių gamintu automobilio prototipu, kurio pagrindas buvo “Seat” platforma. Tačiau nei debiutiniais, nei  2017 m. dėl mechaninių kliūčių nefinišavo.

V. Žala yra vienintelis lietuvis, kuris yra laimėjęs Dakaro ralio ruožą, įveikdamas S. Peterhanselį (2020 m. pirmasis greičio ruožas). Iki šiol geriausias Lietuvos klasikinio ralio čempiono rezultatas Dakare – 11 vieta (2022 metais). Tiesa, lietuvio šturmanas yra portugalas P. Fiuzo, kuris ir yra buvęs Prancūzijos legendos šturmanas Dakare.

2024 m. V. Žalos ekipažas “Arijus X-raid” į startą stos su T1+ kategorijos “Mažyliu +”. Lyginant su ankstesniuoju automobiliu, šis bus gerokai platesnis (2,3 cm), taip pat ženkliai padidėjo pakabos eiga (35 cm), o ratai išaugo iki 37 colių. Ekipažas startuos su 214 numeriu.

Benediktas Vanagas ir Kuldar Sikk

B. Vanagui tai jau 12-asis Dakaro ralis (lenktynininkas Dakare lenktyniauja nuo 2013 m.). 2019 m. vilnietis pasiekė aukščiausią rezultatą iš Baltijos šalių lenktyninkų ir finišavo 11-oje vietoje. Tiesa, trijų Dakaro ralių jis nebaigė – 2017, 2022 ir 2023 metais. Dešimt Dakaro ralių jis startavo su “Toyota” automobiliu.

Prieš 2024 m. Dakarą B. Vanagas pristatė, kad startuos su naujesne „Toyota Gazoo Racing Hilux T1+” versija, o tai gali leisti lietuviui bent jau pagerinti savo asmeninį ir Lietuvos rekordą Dakaro ralyje. B. Vanago ir K. Sikk ekipažas startuos 223-iuoju numeriu pažymėtu automobiliu.

Vladas Jurkevičius ir Aisvydas Paliukėnas

Lietuvos ekipažas startuos drauge su B. Vanago komanda „Toyota Gazoo Racing Baltics“ ir Dakare pasirodys su pernykščiu B. Vanago automobiliu. Visą automobilio koncepciją sudėliojo jau trečiajame Dakare startuosiantis šturmanas A. Paliukėnas. Kaunietis 2020 ir 2021 metų Dakare dalyvavo kaip Edvino Juškausko šturmanas.

Tuo tarpu V. Jurkevičiui tai bus pirmasis ralio reidas, bet patirties yra sukaupęs jau klasikiniame ralyje. 2023 m. jis tapo R5 klasės Lietuvos čempionu ir yra laikomas vienu greičiausiu šalies klasikinio ralio lenktynininku. V. Jurkevičiaus ir A. Paliukėno automobilio numeris bus 240.

Rokas Baciuška ir Oriolas Vidalis

R. Baciuška – vienas sėkmingiausių Dakaro lenktynininkų bagių įskaitoje. Lietuvis ralio reide startavo 2022 m. SxS (T4) kategorijoje ir laimėjęs du etapus bendroje įskaitoje užėmė 3 vietą. Taip pat buvo išrinktas Dakaro metų naujoku. 

2023 m. startavo su gamykline “Red Bull Can-Am” komanda, laimėjęs keturis greičio ruožus, tik paskutiniame greičio ruože dėl techninių kliūčių prarado laiko ir užėmė 2-ąją vietą.

2024 m. Dakaro ralyje lietuvis varžysis nebe T4 klasėje, o aukštesnėje – “Challenger” (buvusi T3) klasėje. Techniniu aptarnavimu ir toliau rūpinsis “South Racing”. Tai gali būti paskutinis sezonas, kuomet R. Baciuška sės už bagio vairo. Planuojama, kad lietuvis 2024 m. sezone startuos “Baja” taurės etapuose su T1+ klasės automobiliu. Šių metų sunkiausiame pasaulio ralio reide lietuvis atstovaus “Can-Am Factory team” komandai ir bus pažymėtas 300-uoju numeriu.

Gintas Petrus ir Jorge Marques

G. Petraus komanda “Petrus Kombucha Team” startuos su “MD Rallye Sport Optimus Evo3” automobiliu ir tai bus jau ketvirtasis lietuvio Dakaras. Geriausią iki šiol rezultatą yra pasiekęs su šturmanu Tomu Jančiu, kuomet 2020 m. pasaulio ralio reide finišavo 40-oje vietoje. Lietuvio ekipažo numeris bus 259.

Emilija Gelažninkienė ir Arūnas Gelažnikas

E. Gelažninkiene taps pirmąja moterimi vairuotoja Dakaro ralyje, kuri atstovaus Lietuvą. “Rentway Dakar” komanda debiutuos su bagiu T4 klasėje, o šturmanas bus ne kas kitas, bet du kartus Dakaro ralio vienišių klasės – “Original by Motul” čempionas A. Gelažninkas. Vyro ir žmonos ekipažas bus pažymėtas 426-uoju numeriu.

Laisvydas Kancius

Ketvirtą kartą sudėtingiausiame pasaulio ralio reide L. Kancius 2024 m. startuos su visiškai nauju keturračiu po Čekijos komandos “Story Racing” komanda. 2023 m. lietuvis taip pat įrašė savo vardą į pasaulio čempionato čempionato metraščius, bendroje įskaitoje užimdamas pirmąją vietą. Tad klaipėdiečiui teliko iškovoti Dakaro ralio trofėjų. 

L. Kancius 2021-aisiais ir 2023-iasiais Dakaro ralyje finišavo septintoje vietoje. Lietuvio keturratis bus pažymėtas 170-uoju numeriu.

Vaidotas Paškevičius, Gytis Gaspariūnas ir Albertas Veliamovičius

V. Paškevičiaus ekipažas sunkvežimių įskaitoje Dakare startavo 2022 metais užėmęs aukštą 12-ąją vietą. 2023-iaisiais lietuviai liko 17-ti. Kaip ir praėjusiais metais, taip ir 2024-ųjų Dakare, ekipažas startuos su tuo pačiu “Tatra Jamal” sunkvežimiu, kuris bus pažymėtas 613 numeriu.

Antanas Kanopkinas

2024 m. Dakare debiutuos A. Kanopkinas, kuris važiuos keturračių įskaitoje ir atstovaus “CFMOTO Thunder Racing Team”. Lietuvis jau yra išbandęs savo tarptautinėje arenoje, tačiau jo pajėgumą itin sunku prognozuoti. Jo keturratis bus pažymėtas 175 numeriu.

Modestas Siliūnas

Dar vienas debiutanas Dakaro ralyje bus M. Siliūnas, kuris varžysis itin pajėgioje motociklų klasėje ir atstovaus “AG Dakar School – ITCC” komandai. Vienas pagrindinių Lietuvos motociklininko mokytojų – A. Gelažninkas. Jis taip pat startuos su naujuoju “KMT 450 Rally Replica” motociklu ir pažymėtas bus 139 numeriu.

Dakaro ralis: automobilių klasės favoritai

21-erių Sethas Quintero važiuos Dakaro čempionų titulą ginančioje „TOYOTA GAZOO Racing” komandoje „Ultimate” klasėje (buvusi T1+). Į elitinę automobilių kategoriją „Red Bull Off-Road Junior Team” lenktynininkas pereina po to, kai naujausiame FIA pasaulio ralio ralio ralio čempionate iškovojo T3 titulą (bagių įskaita). 

2024 m. Dakare „Overdrive Hilux” vairuos Guillaume de Mévius. Praėjusiame ralyje belgas T3 kategorijoje užėmė trečiąją vietą ir dabar ketina debiutuoti automobilių klasėje.

N. Al-Attiyah siekia iškovoti trečią pergalę iš eilės Dakare. Katarietis sės prie „Prodrive Hunter” vairo kartu su Mathieu Baumeliu, atstovaujančiu „Nasser Racing Team” komandai. 2024 m. Nasseras Al-Attiyah gali įsirašyti į istoriją kaip pirmasis vairuotojas, laimėjęs ralį su keturių skirtingų gamintojų automobiliais.

Akivaizdu, kad devynis kartus pasaulio čempionas (WRC) Sébastienas Loebas turi nebaigtų darbų Dakare ir nesustos, kol neiškovos pergalės. Prancūzas grįžta su „Bahrain Raid Xtreme”.

Intriguojančią kovą dėl dominavimo automobilių klasėje papildys trys „Audi Sport” komandų ekipažai, kurie tarpusavyje yra iškovoję 17 Dakaro titulų. Carlos Sainz/Lucas Cruz, S. Peterhansel/Edouard Boulanger ir Mattias Ekström/Emil Bergvist į Dakarą vėl atsiveš tris „Audi RS Q E-Tron” automobilius. Bivakas bus pasirengęs stebėti, kokie patobulinimai buvo atlikti šiame novatoriškame automobilyje nuo tada, kai paskutinį kartą matėme jį lenktyniaujant Saudo Arabijos dykumose.

Laia Sanz tai bus trečiasis Dakaras su automobiliu, nes ji vairuos SRT Buggy. L. Sanz baigė visus 13 Dakaro etapų, kuriuose ji lenktyniavo, iš jų 11 – motociklu.

Dakaro ralis: motociklų klasės favoritai

„Red Bull KTM Factory Racing” sugrįžo į pergalių kelią 2023 m. Dakaro ralyje, nes puikiai pasirodė Kevinas Benavidesas. Motociklų gamintojas 2001-2019 m. buvo iškovojęs 18 pergalių iš eilės Dakaro motociklų lenktynėse, tačiau iki Benavideso triumfo jiems dar nebuvo pavykę pajusti pergalės skonio Saudo Arabijoje.

Prie Benavideso ralyje prisijungs KTM komandos draugas Toby Price’as, kuris važiuos 10-ajame Dakare. T. Price’as abi savo pergales Dakare iškovojo, kai lenktynės vyko Pietų Amerikoje, o dabar nori pasižymėti Artimuosiuose Rytuose. Praėjusiame Dakare T. Price’as užėmė antrąją vietą, nuo K. Benavideso atsilikęs mažiau nei minute po 5000 km lenktynių.

Kartu su vyresniuoju broliu Kevinu Dakare dalyvaus Luciano Benavidesas. Naujai karūnuotas 2023 m. FIM pasaulio ralio-važiavimo čempionato nugalėtojas vėl sės į „Husqvarna” motociklo balną.

Šis sezonas buvo sunkus „Red Bull GASGAS Factory Racing” lenktynininkams Samui Sunderlandui ir Danieliui Sandersui – abu jie patyrė traumas. Tačiau Sanderso pergalė Meksikos Sonoros ralyje balandžio mėnesį ir Sunderlando pergalės Dakaro ralyje 2017 ir 2022 m. reiškia, kad jie gali pateikti staigmeną.

Dakaro ralis: bagių klasės favoritai

Austinas „AJ” Jonesas sieks iškovoti trečiąją pergalę Dakaro ralyje. „Red Bull Off-Road Junior Team USA presented by BFG” komandos vairuotojas grįžta ginti T3 (dabar vadinamos „Challenger” klase) titulo, praėjus dvejiems metams po to, kai su šturmanu Gustavo Gugelminu laimėjo T4 klasės lenktynes.

2023 m. FIA pasaulio ralio-raido čempionatą stipriausi už daugelį baigė Mitchas Guthrie Jr. ir antrasis vairuotojas Kellonas Walchas. Duetas „Red Bull Off-Road Junior Team USA presented by BFG” laimėjo ralius Meksikoje ir Argentinoje, o metus baigė užimdamas antrąją vietą po komandos draugo Quintero.

Dar trys lenktynininkų ekipažai turi Dakaro laimėtojų patirties ir pasaulio čempionų titulų T3 ir T4 kategorijose. Nenustebkite, kad artėjant 2024 m. Dakaro lenktynių pabaigai Chaleco Lópezas / Juanas Pablo Latrachas, Rokas Baciuška / Oriolas Vidalis ir Cristina Gutiérrez / Pablo Moreno medžios Dakaro trofėjų.

Dakaro lenktynių istorija

Šiemet vyks 46-asis renginys. Pirmą kartą Dakaro lenktynės vyko 1979 m. ir buvo surengtos nuo Paryžiaus iki Dakaro Senegale. Šis maršrutas tapo pagrindiniu per pirmuosius du dešimtmečius, nors 1992 m. buvo surengtas maršrutas iš Paryžiaus į Kapotą, o 2000 m. – iš Dakaro į Kairą. 2009 m. renginys persikėlė į Pietų Ameriką, kur lenktynės vyko Argentinoje, Čilėje, Bolivijoje ir Peru, o 2020 m. persikėlė į Saudo Arabiją.

Dakaro ralio legendos

Iš visų šių vardų Stéphane’as Peterhanselis įsitvirtino kaip galutinis Dakaro lenktynininkas ir 2021 m. iškovojo 14-ąją pergalę Dakaro ralyje. Prancūzas šiame renginyje lenktyniauja nuo 1988 m. Pirmąsias šešias pergales iškovojo važiuodamas motociklu, o vėliau perėjo prie automobilių. Jis yra rekordininkas tiek bendroje įskaitoje, tiek motociklų, tiek automobilių kategorijoje, kurioje jis laimėjo su „Mitsubishi”, „Mini” ir „Peugeot”, o šiais metais vėl stos su „Audi”. 

Čempiono titulą ginantis Nasseras Al-Attiyah yra iškovojęs penkias pergales su automobiliais ir siekia tapti pirmuoju po Pierre’o Lartigue’o 1996 m., laimėjusiu titulą tris kartus iš eilės.

Vieno Dakaro ralio etapo pergalių rekordas priklauso Sethui Quintero, kuris 2022 m. Dakaro ralyje su T3 buggy laimėjo 12 etapų. Kalbant apie gamintojus, KTM yra absoliutus nugalėtojas, surinkęs 19 pergalių. Automobiliuose sėkmingiausia yra „Mitsubishi” – 12 pergalių, o keturračiuose – „Yamaha” su 15 pergalių – japonų markė yra nenugalima nuo 2009 m.

9-ajame ir 10-ajame dešimtmetyje Dakaro ralyje dominavo tokios pripažintos automobilių sporto žvaigždės kaip Didier Auriol, Ari Vätanen ir René Metge, dalyvavo tokie garsūs veidai kaip Le Mano nugalėtojas Jacky Ickx. 8-ojo dešimtmečio pabaigoje A. Vataneno ir Juha Kankkuneno pergalės „Peugeot” komandai buvo dramatiškos, be to, patraukė visuomenės dėmesį. Tuo tarpu tuo pačiu laikotarpiu Jano De Rooy’aus beprotiški šešiomis turbinomis varomi lenktyniniai sunkvežimiai „Daf”, kurie buvo greitesni net už automobilius, įrodė, kad Dakaro ralyje inovacijos ir ekscentriškumas eina koja kojon.

2001 m. Jutta Kleinschmidt tapo pirmąja moterimi, laimėjusia Dakaro ralį, o vokietės palikimą tęsia tokios lenktynininkės kaip Cristina Gutiérrez, Laia Sanz ir Dania Akeel. 2009 m. Ginielis De Villiersas tapo pirmuoju Afrikos vairuotoju, laimėjusiu ralį, o 2011 m. jį pasekė pirmasis nugalėtojas iš Artimųjų Rytų – N. Al-Attiyah.